Mentorointi-canvaksen yhteiskehittäminen

Asiakas: Business Tampere

 

Alkuintro

Vision Factory lähtee tekemään jokaisen case omanaan ja juuri siihen sopivaa ratkaisua etsitään yhdessä. Arvostan yhteistyössämme vuorovaikutuksellisuutta, yhdessä tekemistä, valmiutta ottaa vastaan haasteita ja sitä, että ei edetä valmiin templaten kanssa sieltä, missä aita on matalin. Mielestäni Vision Factoryn toimintamalli soveltuu erityisesti silloin, kun halutaan selkeyttää kompleksisia ilmiöitä tai ongelmia.

Sami Puttonen, projektipäällikkö, Business Tampere https://www.startuptampere.fi

 

Asiakastarina

Lähdimme hakemaan kompleksisiin ilmiöihin jäsenneltyä ja helposti esitettävää ratkaisua. Selkeytettävistä ilmiöistä toinen linkittyi mentorointiin ja toinen innovaatiotestialustoihin. Valitsimme Vision Factoryn palveluntarjoaksemme kilpailutuksen kautta. Pidän Kristan toimintatyylissä erityisesti siitä, että hän lähtee tekemään jokaisen case omanaan ja ratkaisu etsitään yhdessä. Krista ei siis toimi niin, että hän ottaisi työskentelyn pohjaksi jonkin valmiin templaten, vaan jokainen case perataan omana itsenään ja lähdetään hakemaan juuri siihen sopivaa ratkaisua – ei yritetä sovittaa johonkin jo olemassa olevaan. Molempien casejen kohdalla käytiin alussa yhdessä läpi, mitä halutaan ja haetaan.

Ensimmäisessä casessa oli tavoitteena tuottaa ymmärrystä startup liiketoimintaa tukevista yhteisöistä sekä niiden muodostamista innovaatio- ja testialustoista. Tulos esitettiin laadullisen tiedon raporttina. Tämän projektin aikana havaittiin ilmiön merkitysten ja yhteyksien olevan erilaisia kuin olimme ne aluksi olettaneet. Koska todellisuus ei ollutkaan olettamustemme kaltainen, projekti eteni vuoroin ymmärryksen ja ahaa-elämysten puolella, ja vuoroin turhautumisen puolella. Yhteiskehittäen mukautimme kuitenkin matkan varrella niin tavoitteet kuin tuloksetkin. Juuri tässä onkin Vision Factoryn keskeisimmät vahvuudet – yhdessä tekeminen, valmius ottaa vastaan haasteita, eikä edetä valmiin templaten kanssa sieltä, missä aita on matalin. Lisäksi Vision Factory on yrityksenä luotettava, luova ja vuorovaikutuksellinen (kommunikointi ja yhteydenpito). Kristan omassa toimintamallissa arvostan erityisesti kiteyttämistä, innostamista ja dokumentointia.

Toisen casen tavoitteena oli kehittää canvas-tyyppinen start-up mentoroinnin työkalu yhdessä start-up yritystoimijoiden kanssa. Tavoitteisiin ja tuloksiin pääsy edellytti tiivistä kommunikointia ja vuorovaikutusta molemmin puolin – pidimme toisiamme ajan tasalla siitä, mitä kulloinkin tapahtuu. Toki teimme myös omat läksymme – aina työpajakokonaisuuden jälkeen mietimme, mitä meidän kummankin täytyy omalta osaltamme tehdä eteenpäin pääsemiseksi. Tämä oli hyvä case ja saimme muiltakin osallistujilta siitä hyvää palautetta.

Mielestäni Vision Factoryn toimintamalli soveltuu erityisesti silloin, kun halutaan selkeyttää kompleksisia ongelmia, ja itsellä on määritettynä tavoitteet ja päämäärä.

 

Gateway To Start-Up Mentoring – PDF Dokumentti

Tarina perustuu Birgit Eskelisen / Redesign Markkinointi Oy:n tekemään haastatteluun Sami Puttosen / Business Tampereen kanssa.

Saatat pitää myös näistä …

Asiakasymmärryspelin kehittäminen

Asiakasymmärryspelin kehittäminen

Asiakas: Cariitti Oy
Alkuintro
Peter Ruokonen, Cariitin toimitusjohtaja kertoo, miksi ja miten he rakensivat Vision Factoryn kanssa asiakas- ja markkinaymmärrystä kokoavan pelin pilottipalvelunsa kehittämiseksi. Hänen mukaansa yhteiskehittäminen pelillistäen soveltuu erityisen hyvin markkinaselvityksiin ja tilanteisiin, joissa ollaan tekemissä jonkin aivan uuden kanssa. Pelin tarkoituksena oli, että me opimme – että me keräämme asiakasymmärrystä ja tietoa markkinoista lanseerauksemme tueksi. Havaintomme oli …

Palveluiden kehitys valmistavan teollisuuden PK-yrityksissä

Palveluiden kehitys valmistavan teollisuuden PK-yrityksissä

Asiakas: Teknologiakeskus TechVilla Oy
Alkuintro
Kristan oppilaitostausta loi meille jo alussa luottamusta siihen, että hän todella kykenee viemään kehitystyön maaliin huomioimalla erilaisten osallistujien käyttäytymisen erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Arvostan hänen sitoutumistaan ja aktiivisuuttaan myös yllättävissä käänteissä. Projektissamme mukana olleet kohdeyritykset kokivat Kristan palvelun soveltuvan erityisen hyvin kehitystyön alkuvaiheeseen, jossa markkinatutkimus ja innovaatiotuotteistamissuunnitelma ei vielä ole valmis. Erinomainen case. Saimme …

Rakastu asiakkaasi tarpeisiin – älä omiin tuotteisiin

Rakastu asiakkaasi tarpeisiin – älä omiin tuotteisiin

Rakastu asiakkaasi tarpeisiin - älä omiin tuotteisiin. Muotoiluajattelu ja yhteiskehittäminen mahdollistavat uudenlaisen kilpailukykyisemmän liiketoiminnan rakentamisen. Kun sidosryhmiä osallistetaan liiketoiminnan kehittämiseen, saadaan esille paljon hiljaista...

0 kommenttia

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Pin It on Pinterest

Share This